R.K.G.V. Albatros

Grote Clubactie

Wij gaat loten verkopen met de Grote Clubactie

Zaterdag 18 september startte de landelijke lotenverkoop van de Grote Clubactie. Ook wij doen mee en we willen natuurlijk zoveel mogelijk loten verkopen. Dit jaar zetten we ons in voor voortbestaan van onze club, het organiseren van leuke activiteiten en aanschaf van nieuwe matterialen. Een lot kost €3,- per stuk, waarvan 80% (dus €2,40 per lot) direct naar onze clubkas gaat.

Waarom sporten bij Albatros ?

‘’CLUSK’’: coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, snelheid en kracht. Dit zijn de conditionele voorwaarden voor je sportprestatie vermogen. De training moet al deze onderdelen bevatten om aan de fysieke voorwaarden te voldoen om een skill te leren. Vaak focussen train(st)ers zich enkel op kracht en lenigheid maar dit vormt maar een deel van de conditionele voorwaarden.

Coördinatie

Coördinatie is de samenwerking van het motorische systeem (o.a. de spieren) en het evenwichtsorgaan om te bewegen in de ruimte zonder om te vallen. Zo moet je besef hebben van waar je lichaam zich bevindt in de ruimte bij bijvoorbeeld een schroef. Je moet weten waar je landt na de vlucht- en draaifases.

Lenigheid

Lenigheid wordt getraind om de bewegingsuitslag van een gewricht te vergroten binnen de CLUSK. Je kunt lenigheid onderscheiden in passieve lenigheid (het trainen van een spagaat) en actieve lenigheid (het trainen van beenzwaaien).

Uithoudingsvermogen

‘’Het vermogen om zich langdurig in te spannen’’ (Van Dale). Binnen het turnen moet je een hele turnoefening kunnen volhouden maar ook korte versnellingen zoals bijvoorbeeld de aanloop bij sprong.

Snelheid

Snelheid is het zo snel mogelijk overwinnen van een weerstand. Turnen is een sport waarbij je onderdelen veelal snel en explosief moet uitvoeren. Met een langzame beenzwaai kom je nooit in 180 graden spagaat bij de loopsprong.

Kracht

‘’Kracht is het vermogen van een spier om belasting te verplaatsen of weerstanden te overwinnen’’ (Van den Berg, 1996). Om op je handen te kunnen staan heb je bijvoorbeeld een bepaalde mate van schouderkracht nodig om je lichaamsgewicht te kunnen dragen. Er zijn verschillende soorten vormen van kracht zoals: maximale kracht, snelkracht en krachtuithoudingsvermogen.

Belangrijk

Veel mensen zetten de K van kracht vooraan. Hierbij maken ze al een grote fout, kinderen tot 12 jaar hebben weinig tot niets aan krachttraining. Dit komt omdat deze kinderen al bezig zijn met het ontwikkelen van spierkracht, hier hoef je dus niet voor te trainen. Wel zal er gericht getraind worden bij deze leeftijd op coördinatie, lenigheid en behendigheid.

Hoofd Sponsoren

Algemeen_beeld_04

Grote Clubactie

Wij gaat loten verkopen met de Grote Clubactie Zaterdag 18 september startte de landelijke lotenverkoop van de Grote Clubactie. Ook wij doen mee en we willen natuurlijk zoveel mogelijk loten…
file_2437_m1615558298_800,400

Start nieuw seizoen

Vandaag, 6 september 2021, is de dag dat voor ons het nieuwe sportseizoen gaat beginnen. Om 18.00 uur zal de eerste les van start gaan. Bekijk ons overzicht voor de…
IMG_7262

We mogen weer 🙂

We mogen dan eindelijk weer naar binnen al is het met maatregelen.Wij zijn ontzettend blij en kunnen onze nieuwe aangeschafte airproducten van 12SPRINGS volop gebruiken.

Laatste activiteiten