R.K.G.V. Albatros

Afsluiting sportseizoen 2020

Op zaterdag 11 juli 2020 werd het sportseizoen afgesloten op het Hockey Veld in Nuth. Hier werden diverse zeskamp spellen gespeeld en als afsluiting werd er samen gegeten en gedronken. Grote dank aan Hockey Club Nuth dat wij van hun terrein gebruik mochten maken in deze tijd.

Wij wensen iedereen een goede vakantie toe en zien jullie graag terug op maandag 24 augustus.

Deze dag werd mede mogelijk gemaakt door: Naanhof Nuth, Moonen Bouw, Transpo Nuth, AutoFirst Haleco, Heuts Assurantiën en Podotherapie Niveau

Waarom sporten bij Albatros ?

‘’CLUSK’’: coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, snelheid en kracht. Dit zijn de conditionele voorwaarden voor je sportprestatie vermogen. De training moet al deze onderdelen bevatten om aan de fysieke voorwaarden te voldoen om een skill te leren. Vaak focussen train(st)ers zich enkel op kracht en lenigheid maar dit vormt maar een deel van de conditionele voorwaarden.

Coördinatie

Coördinatie is de samenwerking van het motorische systeem (o.a. de spieren) en het evenwichtsorgaan om te bewegen in de ruimte zonder om te vallen. Zo moet je besef hebben van waar je lichaam zich bevindt in de ruimte bij bijvoorbeeld een schroef. Je moet weten waar je landt na de vlucht- en draaifases.

Lenigheid

Lenigheid wordt getraind om de bewegingsuitslag van een gewricht te vergroten binnen de CLUSK. Je kunt lenigheid onderscheiden in passieve lenigheid (het trainen van een spagaat) en actieve lenigheid (het trainen van beenzwaaien).

Uithoudingsvermogen

‘’Het vermogen om zich langdurig in te spannen’’ (Van Dale). Binnen het turnen moet je een hele turnoefening kunnen volhouden maar ook korte versnellingen zoals bijvoorbeeld de aanloop bij sprong.

Snelheid

Snelheid is het zo snel mogelijk overwinnen van een weerstand. Turnen is een sport waarbij je onderdelen veelal snel en explosief moet uitvoeren. Met een langzame beenzwaai kom je nooit in 180 graden spagaat bij de loopsprong.

Kracht

‘’Kracht is het vermogen van een spier om belasting te verplaatsen of weerstanden te overwinnen’’ (Van den Berg, 1996). Om op je handen te kunnen staan heb je bijvoorbeeld een bepaalde mate van schouderkracht nodig om je lichaamsgewicht te kunnen dragen. Er zijn verschillende soorten vormen van kracht zoals: maximale kracht, snelkracht en krachtuithoudingsvermogen.

Belangrijk

Veel mensen zetten de K van kracht vooraan. Hierbij maken ze al een grote fout, kinderen tot 12 jaar hebben weinig tot niets aan krachttraining. Dit komt omdat deze kinderen al bezig zijn met het ontwikkelen van spierkracht, hier hoef je dus niet voor te trainen. Wel zal er gericht getraind worden bij deze leeftijd op coördinatie, lenigheid en behendigheid.

Hoofd Sponsoren

INSTA

Afsluiting sportseizoen 2020

Op zaterdag 11 juli 2020 werd het sportseizoen afgesloten op het Hockey Veld in Nuth. Hier werden diverse zeskamp spellen gespeeld en als afsluiting werd er samen gegeten en gedronken.…
corona

Corona update #3

Op dit moment zijn wij bezig met het geven van buitenlessen en zullen dit blijven doen tot aan de zomer. Tevens zijn wij aan het kijken om tijdens de zomervakantie…

Laatste activiteiten